Ott, ahol olaj után kutatnak, fúrótornyokat látunk. Egy-egy ilyen torony tulajdonképpen nem egyéb,
mint acélrudakból, elemekből összeállított
hatalmas állvány, amire a
súlyos acélfúrót felfüggesztik.
Ilyen módon tartják függőlegesen a
fúrót meg a hozzáerősített acélcsöveket.
A fúrócső hossza óráról órára,
napról napra nő. Ezt azonban
látni nem lehet, hiszen újabb cső szálat csak akkor erősítenek a rudazat felső végére, amikor alul egy
csőszál eltűnt a föld alatt. A fúrószár
legnagyobb hossza ma már közel
jár a tízezer méterhez!
A fúrás igen pontos munkát követel!
Ott nem szabad selejtet csinálni,
mert az több millió forintos
kárt jelent. A geológusok, a földtan
tudósai állapítják meg, hogy hol érdemes fúrni, hol lehet olaj. Felállítják a fúrótornyot. A toronyba felhúzzák az acélcsövet, a végébe erősítik a fúrót, majd leengedik. A talajon lesz a fúróasztal, a közepén
lyuk. Oda engedik bele csiga segítségével a súlyos acélcsövet, végén a fúrófejjel. Akkor egy tárcsába beleszorítják
a csövet, és szíj áttétellel
forgatni kezdik a tárcsát, a tárcsával
a csövet, a csővel a fúrófejet.
A csövet
mind lejjebb és lejjebb engedik,
és hogy a kifúrt föld, később kőtörmelék
ne akadályozza a továbbhaladást,
a fúró meg ne szoruljon, a
furatot csővel bélelik ki, s a csövön
át iszapolt vizet nyomnak a fúrófejhez.
Az jobban csúszik, a víz pedig
a fúrócső és a béléscső között feljön,
és magával hozza a törmeléket. Ha
az első cső vége a lyuk pereméhez
közeledik, a következőt hozzácsavarozzák
az elsőhöz. Időközben eltompul
a fúrófej, ilyenkor ki kell
emelni az egész rudazatot. Egyszerre
azonban nem lehet (olyan hosszú
és olyan nehéz), szét kell megint
csavarozni, majd az új fejjel ismét
össze kell erősíteni. Mindezt fúvó
szélben, szakadó esőben, perzselő
94
napon, dermesztő hidegben. És
mindig pontosan, mert a rudazatnak
nem szabad munka közben
szétcsavarodnia, eltörnie. A geológusok
persze állandóan kőzetmintákat
vesznek, és figyelik, mikor érkezik
el a fúró az óhajtott réteghez,
amely át van itatva olajjal, vízzel,
gázzal. Amikor már közvetlenül
megközelítik, robbantással nyitják
meg az olaj útját. Előzőleg azonban
még sok a tennivaló. Végig, a földszinttől
egészen a kút talpáig,
egyetlen összefüggő acélcsőnek kell
vezetnie. És hogy szilárdan álljon,
vizes cementet nyomnak a béléscső
és a furat fala közé. Akkor aztán áll,
mint a parancsolat. Ezek után még
egy csövet bocsátanak le, amely vékonyabb
a béléscsőnél: az úgynevezett
termelőcsövet, mely felül zárószerkezettel
szabályozható. Ezen
fog felszökni az olaj. A szabályozástól
függ, hogy mennyi olaj jön
fel. Az olaj nem mindig tör fel, néha
szivattyúval emelik ki a kútból.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése